PhDr.
Pavla Nečasová
Ph.D.
zástupce vedoucího katedry
ZS 2024: pondělí: 12.30 – 13.20 a 16.50 – 17.30
Vzdělání
2007 Ph.D.: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, obor Pedagogika, specializace Didaktika německého jazyka
1991–1994 Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, rozšiř. studium, německý jazyk a literatura
1981–1986 Mgr.: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, učitelství VVP, ruský jazyk–občanská nauka
Zaměstnání
1986–1998, 2016 výuka na ZŠ, SŠ, VOŠ
1998–dosud Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra germanistiky
2006–2009 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra germanistiky, vedoucí katedry,
2007–2019 školitelka doktorského studia oboru Pedagogika, specializace Didaktika německého jazyka
2019–dosud školitelka a člen oborové rady doktorského studia oboru Německý jazyk s didaktikou
2016–2024 UK PDF, proděkanka pro studijní záležitosti
Zaměření
Fonetika a fonologie německého jazyka, lingvodidaktika němčiny, didaktika reálií ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Monografie
ŠVERMOVÁ D., NEČASOVÁ P. Bilingvní programy a jejich odraz do přípravy učitelů cizích jazyků. Praha: UK PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9.
Kolektivní monografie
KLINKA, T., ROZBOUDOVÁ, L., ULIČNÁ, K., ČERVINKOVÁ POESOVÁ K., HOLANOVÁ, R., NEČASOVÁ, P., NOVÁKOVÁ, S., SKOPEČKOVÁ, E., SUKOVÁ VYCHOPŇOVÁ, K., ŠMEJKALOVÁ, M., KONEČNÝ, J. Interdisciplinarita ve výuce jazyků. Praha, Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4955-9.
Kapitoly v kolektivních monografiích
NEČASOVÁ, P. Uplatnění principů teorie nenásilné komunikace v procesu interkulturní komunikace. In: Kolektiv autorů. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2023. S. 48-59. ISBN 978-80-261-1211-2.
NEČASOVÁ, P. Role stereotypů, předsudků a tabu v rozvoji interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. In: Kolektiv autorů. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4, Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2021. S. 90-99. ISBN: 978-80-261-1078-1.
NEČASOVÁ, P. Fonetika a fonologie německého jazyka. In: Filologické studie: Fonetika a fonologie v přípravném vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova – Nakladatelství Karolinum, 2016, 11-36. ISBN 978-80-246-3554-5.
NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Strategie vyučování cizím jazykům s důrazem na němčinu v jazykově heterogenních skupinách. In: Filologické studie: Chronos- Logos – Topos v současném filologickém bádání. Praha: Karolinum, 2012, s. 103-113. ISBN 978-80-246-2231-6.
Kapitoly ve vědeckých monografiích
NEČASOVÁ, P. Zur integrierten Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. In: Didaktik des Deutschen als Fremdsprache und die neuen Herausforderungen in Forschung und Lehre. Brno: Academicus, 2009, 9 s. ISBN 978-80-87192-04-7.
NEČASOVÁ, P. Inhaltsanalyse als eine der empirischen Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik am Beispiel der Untersuchung von der Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. In Janíková, V., Sorbet, B. (Hrsg.) Methoden der Sprachlehrund Sprachlernforschung. Band 1. Brno: MU, 2008, s. 35-42. ISBN 978-80-210-4764- 8.
Články v odborných časopisech
NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, D. Možnosti individualizace a vnitřní diferenciace ve výuce německého jazyka u skupin žáků s odlišným mateřským jazykem. In: International Journal on Language, Literature and Culture in Education. 2016, roč. 3, s. 212-226. ISSN 2453-7101.
NEČASOVÁ, P. Integrativní přístup k nácviku výslovnosti ve výuce cizích jazyků. Didaktické studie: Jazyková výchova ve škole 21. století. 2013, roč. 5, č. 1. ISSN 1804-1221.
NEČASOVÁ, P., ŠVERMOVÁ, Dagmar. Zum Zustand des bilingualen Unterrichts in Tschechien. Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre. 2009, 3 (3), s. 173-186. ISSN 1802-6419.
NEČASOVÁ, P. Autonomiefördernde Lern- und Lehrformen im Landeskundeunterricht. Sprache & Sprachen, Zeitschrift für Gesellschaft für Sprache und Sprachen, GeSuS e.V.,2009, Nr. 39, S. 38-44. ISSN 0934-6813.
NEČASOVÁ, P. Auffassung der Landeskunde im Fremdsprachenunterricht auf Grund der Analyse von Kurrikula von 1869 bis zur Gegenwart auf dem Territorium der Tschechischen Republik. In Linguistica et res cotidianae. Wroclaw, Dresden: Neisse Verlag, 2008, s. 257-262. ISBN 978-83-7432-428-1.
NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3, s. 88-90. ISSN 1210-0811.
NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E. Specifické poruchy učení a výuka cizích jazyků (II). Cizí jazyky, 2001, roč. 44, č. 3, s. 79-81, ISSN 1210-1811.
NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E. Specifické poruchy učení a výuka cizích jazyků (I). Cizí jazyky, 2001, roč. 44, č. 2, s. 39-41, ISSN 1210-1811.
Příspěvky ve sbornících
NEČASOVÁ, P. Výzkum k interkulturní kompetenci žáků středních škol. In: VÝZVY2017: Súčasné výzvy vo vyučovaní jazykov: ako ďalej? – zborník príspevkov. Nitra: SlovakEdu, o.z., 2017, s. 241-267. ISBN 978-80-89864-03-4.
NEČASOVÁ, P. Problematické jevy ve standardní výslovnosti odborné němčiny. In Od textu k prekladu V. Praha: Jednota tlumočníků a překladatelů, 2010, s. 118-124. ISBN 978- 80-7374-091-5.
NEČASOVÁ, P. Povedou standardy ke zvyšování kvality výuky cizích jazyků? In: P. JEŽKOVÁ, V. (Ed.). Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: UK, 2012, s. 271-282. ISBN 978-80-7290-620-8.
NEČASOVÁ, P. Problematické jevy ve standardní výslovnosti odborné němčiny. In Od textu k překladu V. Praha: Jednota tlumočníků a překladatelů, 2010, s. 118-124. ISBN 978- 80-7374-091-5.
NEČASOVÁ, P. Zu Problemen und Mythen im Projektunterricht. In Schulreform im Fremdsprachenunterricht in der Slowakei: Deutsch lernen – Deutsch studieren – Deutsch Lehren. Bratislava: Spoločnosť učiteľov nemeck ého jazyka a germanistov Slovenska, 2010, s. 77-83. ISBN 978-80-8052-345-9.
NEČASOVÁ, P. Problematische Phänomene der deutschen Standardlautung in der Fachsprache. In Sborník prací z mezinárodní konference Odborný jazyk na vysokých školách V. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2009, s. 161-164. ISBN 978-80- 213-1901-1.
NEČASOVÁ, P. Aufgaben der Landeskunde im gegenwärtigen Fremdsprachenunterricht. In Pallová, M. (ed.) Der moderne Unterricht des Deutschen als Fremdsprache. Sborník z mezinárodní vědecké konference. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci 2007, s. 12-16. ISBN 978-80-244-1777-6. [CD-ROM].
NEČASOVÁ, P. Pojetí výuky reálií v cizojazyčném vyučování na základě analýzy učebních plánů a osnov od roku 1869 do současnosti na území České republiky. In Adamcová, L. (ed.) Communication, Interaction and the Proces sof Teaching Foreign Languages after Joining the European Union. Sborník z mezinárodního sympozia. Bratislava, PF UK 2006, s. 230-235. ISBN 978-80-89113-31-6. [CD-ROM].
NEČASOVÁ, P. Základní principy projektového vyučování ve výuce cizích jazyků. In Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha: UK PedF, 2006, s. 21-35. ISBN 80-7290-281-4.
NEČASOVÁ, P. (ed.); PODHAJSKÁ, E. (ed.) Úvod – Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. In Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha: UK PedF, 2006, s. 5-7. ISBN 80-7290-281-4.
NEČASOVÁ, P. Činnostně orientované metodické postupy ve výuce cizích jazyků. In Šimon, F. (ed.) Cudzie jazyky komunikativne – efektivne – kvalifikovane. Košice: Univerzita P.J. Šafárika, 2005, s. 307 – 311. ISBN 80-7097-571-7.
NEČASOVÁ, P. Minulost, současnost a možné trendy vývoje kurikulí reálií a jejich promítnutí do rámcového vzdělávacího programu na základě Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. In Janíková, V., Káňa, T. (ed.) Inovativní tendence v kurikulu studijního oboru „Učitelství německého jazyka pro základní školy“. MU PdF v Brně, 2004, s. 62-67. ISBN 80-210-3697-4.
NEČASOVÁ, P. Formování sociokulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientované výuky. In Vzdělávání učitelů cizích jazyků na počátku 21. století: IV. Středoevropská regionální konference FIPLV. Praha: UK-PedF, 2004, s. 216-220. ISBN 80-7290177-X.
NEČASOVÁ, P. Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In Hlaváček, A. (edit.) Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2002, s. 38-42, ISBN 80-7290-076-5.
NEČASOVÁ, P. Využití médií v činnostně zaměřené výuce. In Nové technologie ve výuce jazyků, s. 69-70. Poděbrady: ÚJOP UK, 2000.
Disertační práce
NEČASOVÁ, P. Úloha reálií jako zprostředkovatele interkulturního učení ve vyučování cizím jazykům se zřetelem na němčinu jako cizí jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007.
Odborné publikované recenze
NEČASOVÁ, P. Claus Altmayer, Katrin Biebighäuser, Stefanie Haberzettl, Antje Heine (Hg.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Kontexte – Themen – Methoden. Cizí jazyky, 2023/2024, 67 (2), 57-59. ISSN 1210-0811.
NEČASOVÁ, P. Iva Michňová: Německá podstatná jména jinak. Cizí jazyky, 2023/2024, 67 (5), 58-59. ISSN 1210-0811.
Vysokoškolské učebnice
ŠVERMOVÁ D., NEČASOVÁ P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache – Ausgewählte Themen (Sprachliche Mittel). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. E – elektronická verze „online“, s. 80. ISBN 978-80-7603-130-2.
NEČASOVÁ P. Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen: Ausgewählte Kapitel. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. E – elektronická verze „online“, s. 45. ISBN 978-80-7603-118-0.
Učebnice pro střední školy
BEŇOVÁ, Z., HLADÍK, P., MILDE, I. d.leicht 1. Praha: Klett, 2016. ISBN 978-80-7397- 216-5. Fonetická část: Pavla Nečasová.
Editorská činnost
NEČASOVÁ, P. (ed.). Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha: UK PedF, 2006, s. 21-35. ISBN 80-7290-281-4.
Ostatní publikační činnost
NEČASOVÁ, P. K plánované revizi rámcového vzdělávacího programu. Cizí jazyky, 2022/2023, 65 (4), 37-38. ISSN 1210-0811.
NEČASOVÁ, P. Andere Länder – andere Sitten (ein interkulturelles Training für Sokrates Studenten). In CHAGAL in Action! Europäische Leitlienien für studienvorbereitende Einrichtungen. [CD-ROM]. 1. vyd. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2006. ISBN 1092-871-5994-7.
NEČASOVÁ, P. 100 let Německého muzea. Cizí jazyky, 2004, 47 (5), 177-178. ISSN 1210-1811.
NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E., LACHOUT, M. Rozbor výsledků písemných přijímacích testů z německého jazyka a literatury na katedře germanistiky UK PedF v Praze v roce 2003. Cizí jazyky, 2004, 47 (4), 115. ISSN 1210-1811.
NEČASOVÁ, P. 10. seminář k teoretickým základům didaktiky cizích jazyků. Cizí jazyky, 2000, roč. 43, č. 2, s. 141-142, ISSN 1210-1811.
NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E., KUČERA, P. Katedra germanistiky. Informatorium Fakulty pedagogické UK, 2001, č. 31, s. 13-14.
NEČASOVÁ, P. 7. konference Svazu učitelů němčiny a germanistů Slovenska. Cizí jazyky, 2004-2005, 48 (2), s. 64. ISSN 1210-0811.
Nepublikované odborné posudky
VSW TS Němčina 1-4. Duben 2003, 12 s., recenze výukového softwaru pro MŠMT za účelem udělení státní doložky.
ALBRECHT, U. Passwort Deutsch 2: der Schlüssel zur deutschen Sprache. Phonetik. Leden 2004, 10 s., recenze pro MŠMT za účelem udělení státní doložky.
MILLER, M. et al. Optimal A1, Lehrwerk für Deutsch als Fremdsprache. Srpen 2006, 10 s., recenze pro MŠMT za účelem udělení státní doložky.
FUNK, H. Studio d A2, němčina pro jazykové a střední školy. Srpen 2006, 11 s., recenze pro MŠMT za účelem udělení státní doložky.